Tento týden vychází 8. lekce roku 2021 a 44. celkově. Protože je každá lekce na jedno samostatné téma, znamená to, že v Knihovně už můžete vybírat z pěkné řádky témat. Pojďme se tedy podívat na to, jak volím témata lekcí já a co může naopak vám usnadnit výběr té správné Mozkocvičírny na vaši hodinu nebo pro konkrétního klienta.

Z čeho při volbě témat vycházím

  • Pokaždé, když plánuji, o čem budou další lekce, představím si své současné i bývalé klienty a zamyslím se nad tím, co by je bavilo. Mezi těmito klienty jsou ženy i muži, všech možných věkových kategorií, kognitivního zdraví i zájmů. Každé téma tedy projde filtrem těchto skutečných lidí (zatím jen pomyslně). Když pak lekci připravuji, jsou se mnou opět – ve skupině i jednotlivě – a díky tomu lze s jednotlivými cvičeními pracovat v různých variantách.
  • Za ten více než rok, co Mozkocvičírna vychází, už mi vykrystalizovalo několik tematických okruhů, do nichž lze témata rozdělit (ostatně, v Knihovně je tak snadno vyberete). Tyto okruhy víceméně pravidelně střídám. Proč? Protože když bude 5 lekcí po sobě o přírodě, někoho, kdo miluje města a kulturu to už asi moc bavit nebude a naopak.
  • Výběr témat samozřejmě ovlivňují i moje zájmy nebo inspirace ze života – narazím na zajímavý článek, někdo mi vypráví, jaké pěkné místo navštívil, nebo prostě jen jdu na výlet a téma mě z ničeho nic napadne. Okamžitě ho pak profiltruji bodem jedna a když projde, hned doma ho přidám do edičního plánu.
  • I kalendář je ostatně dobrou studnicí nápadů. 😉

Jak vybírat témata z Mozkocvičírny pro skupinové lekce?

V případě skupinových lekcí se nabízí dvě možné cesty. Ta první je naprosto jednoduchá. Stačí jít lekcemi jednu po druhé tak, jak vyšly (v Knihovně jsou řazeny podle data vydání, ale i dle témat). Když začnete tou, která vyšla právě před rokem, budete mít i jistotu, že vám např. vysvědčení nevyjde do půlky října. 😉

Někdy ale může na lekci vzejít z diskuse jiné téma, než přímo navazující a pak se hodí pro příští hodinu sáhnout právě k němu a témata tedy volit na přeskáčku.

V obou případech ale platí, že se na skupině vždy sejdou různí účastníci s různými zájmy a zkušenostmi, a proto je výběr méně specifický. Nemusíte se ale bát, že by se někdo vysloveně nudil. Všechna témata jsou taková, že s nimi má každý alespoň malou zkušenost. 😉

Jak vybírat témata pro práci s jednotlivci?

Tady už můžete být ve výběru konkrétnější a je tedy dobré znát svého klienta. Pokud k němu přicházíte na individuální lekci poprvé, vyberte jakékoli „neutrální“ téma. Přesně takové lekce jsem vybrala do Balíčku 10 lekcí, ať nemusíte dlouho pátrat. 😉 A začněte povídáním, pro které vám bude Mozkocvičírna odrazovým můstkem, ale díky němuž se dozvíte něco víc o zájmech klienta.

Jakmile už víte, že dáma, která byla celý život hrdou Sokolkou, ráda a hodně čte, s oblibou chodila do divadel a cestovala, máte výběr témat v mnohém usnadněn. Stačí už pak jen vybírat z kategorií Sport, Cestování a Kultura. Díky tomu budete mít jistotu, že cvičení klienta zaujmou a sám vám přinese mnoho další inspirace.